Overwatch Polska

Kompozycje Turniejowe Część 1 - Dive Comp

W tej serii artykułów przyjrzymy się, jakie kompozycje pojawiają się w rozgrywkach turniejowych. To co dzieje się na najwyższym poziomie często ma wpływ na wybór postaci w rozgrywkach rankingowych. Spojrzymy na plusy i minusy każdej kompozycji oraz wariacje pojawiające się w zależności od map na których jest grana.

DIVE COMP

Na sam początek Dive Comp. Sama nazwa powstała od sposobu poruszania się całej drużyny. Przy podstawowej kompozycji, jak i przy jej wariacjach celem większości postaci jest zanurkowanie w drużynę przeciwną, zdobycie pierwszej eliminacji doprowadzając tym samym do szybkiej sytuacji 6 na 5. Dodatkowo przez ostatni miesiąc kompozycja ta grana była najczęściej w rozgrywkach turniejowych [źródło].

Podstawowa kompozycja

Bohaterowie: Lucio, Zenyatta, Żołnierz-76, Genji, Smuga, Winston W kompozycji podstawowej łatwo zauważyć kto będzie zajmował się nurkowaniem w przeciwnika. Genji, Smuga i Winston dzięki swojej mobilności mogą bardzo szybko wskoczyć na wybrany cel. Dodatkowo ostatnio zmieniony Lucio nie dość, że leczy to wprowadza bardzo duże dodatkowe obrażenia. Umiejętności takie jak Emiter Osłon Winstona lub strzał alternatywny Wzmacniacza Lucia wprowadzają chaos w drużynie przeciwnej ułatwiając jej eliminację. Zenyatta i Żołnierz-76 mogą spokojnie zabijać przeciwników z bezpiecznej odległości. Zenyatta pojawia się w tej kompozycji zamiast Any. Jego Kula Harmonii nie może być zatrzymana przez tarczę lub ciało przeciwnika, gdzie w przypadku Any ciężko było by leczyć całą swoją drużynę. Dodatkowym atutem jest Kula Rozdarcia. Pomaga ona drużynie szybciej wyeliminować cel,  szczególnie w przypadku postaci z większą ilością punktów życia.

Wariacja pierwsza - Fara i Łaska

Bohaterowie: Lucio, Łaska, Fara, Żołnierz-76, Smuga, Winston Wariacja, którą drużyny kochają grać na otwartych mapach. Często spotykana na mapach typu Kontrola, na przykład Wieża Lijiang: Ogród lub Nepal: Wioska. Na nieprzygotowanych przeciwników kombinacja Fara i Łaska sprawuje się wyśmienicie. Szczególnie w tej kompozycji, kiedy reszta drużyny na ziemi wprowadza chaos, Fara może bez przeszkód zadawać duże obrażenia. Dodatkowo leczenie Łaski w większości przypadków uniemożliwia pojedynczej osobie zestrzelenia Fary z powietrza. Jako że Fara i Genji są Projectile DPSami (pociski tych postaci nie lądują na celu od razu po wystrzale), to zwykle gracz z tej pozycji będzie używał tych bohaterów.

Wariacja druga - D.Va

Bohaterowie: Luci, Łaska, D.Va, Fara, Smuga, Winston Chociaż w tej kompozycji tracimy dostęp do stałych obrażeń, jakie zapewniał Żołnierz-76, otrzymujemy w zamian Matrycę Obronną. Umiejętność ta potrafi odmienić losy potyczek. Nie dość, że może zablokować większość umiejętności ostatecznych, takich jak Wizjer Taktyczny, Przycelowanie czy nawet Uderzenie Grawitonowe, to może utrzymywać towarzyszy przy życiu kiedy dobrze ją wykorzystamy. Podczas rozgrywek esportowych mogliśmy zobaczyć na przykład jak D.va trzyma Matrycę Obronną na Farze z własnej drużyny która używała Salwy. Kiedy Fara traci swoją mobilność podczas używania umiejętności ostatecznej, Matryca Obronna chroni ją przed szybką śmiercią od Żołnierza-76 lub przed Strzałką Usypiającą Any. Za tym wyborem postaci przemawia również jej mobilość. Jest to jedyny Tank obok Winstona który w łatwy sposób przemieszcza się po mapie i nadąży za takimi postaciami jak Genji.

Podsumowanie

Plusy:
  • Wysoka mobilność,
  • Bardzo duża ilość zadawanych obrażeń,
  • Duże tempo rozgrywki które wielu osobom może przypaść do gustu,
  • Brak Any w zespole nie powoduje, mentalnej blokady w używaniu na przykład Smoczego Miecza czy Wizjera Taktycznego kiedy Nanowzmocnienie nie jest naładowane,
  • Dostęp do mocnych umiejętności defensywnych - Bariera Dźwiękowa, Wskrzeszenie czy Transcendenja w zależności od kompozycji.
Minusy
  • Wymaga wysokiej koordynacji z kolegami z zespołu,
  • Brak odpowiedzi na część umiejętności na przykład Zdruzgotanie Reinhardta, gdzie jedyną przeszkodą jest Emiter Osłon Winstona który posiada 600 punktów życia,
  • Wymaga wysokich umiejętności szczególnie na postaciach ofensywnych,
  • Brak Reinhardta może spowodować, że koledzy z drużyny nie będą wiedzieli gdzie się ustawić,
  • Wymaga dużej agresji która często będzie kończyć się śmiercią któregoś z zawodników, co może źle wpłynąć na radość z rozgrywki,

Piszcie w komentarzach opinię o tej kompozycji i dajcie nam znać co chcielibyście zobaczyć w takich analizach.

Najnowsze

Odbierz darmowego skina do Mei z Overwatch

Odbierz darmowego skina do Mei z Overwatch

2025-02-26 15:14:30

Sezon 15 przyniósł ogromne zmiany. Powrót lootboxów sprawił, że wielu weteranów gry raz jeszcze postanowiło powrócić. Jednym z powodów jest możliwość odebrania tego skina.

Overwatch 2 przywraca lootboxy

Overwatch 2 przywraca lootboxy

2025-02-12 19:50:28

Lootboxy, czyli po prostu skrzynki z łupami powracają do Overwatcha jako część aktualizacji, jaka wprowadzi do gry sezon 15.