Overwatch Polska

Overwatch vs. Paladins - Co było pierwsze? Co jest kopią?

Zarówno w Overwatch, jak i Paladins można grać już dobre kilka miesięcy. Wydawałoby się, że ten spór już dawno jest rozstrzygnięty. Okazuje się, że nie do końca.
Postanowiłem poświęcić w końcu trochę czasu i zająć się tą kwestią. Obie gry wyszły kilka miesięcy temu a jednak nadal w komentarzach na różnych stronach zdarzają się dyskusje odnośnie tego, co było pierwsze.

Najdokładniejsze wyjaśnienie historii obu gier, jakie znajdziecie w internecie!

Historia

W tego typu sporach porównalibyśmy daty rozpoczęcia się zamkniętych beta-testów i prawdopodobnie byłoby po sprawie. W tym przypadku jest to o wiele bardziej skomplikowana sytuacja i stąd powstają różne opinie. Dla formalności:
  • Zamknięta beta Overwatch - 27 października 2015
  • Zamknięta beta Paladins - 17 listopada 2015
W tym konkretnym przypadku można się domyślać, że studio odpowiedzialne za Paladins nie chciało odstawać zbytnio od Blizzarda i stąd zbliżona data pierwszy, większych testów.
  • Otwarta beta Overwatch - 5 do 9 maja 2016
  • Otwarta beta Paladins - 16 września 2016
Jeszcze tylko premiery:
  • Premiera Overwatch - 24 maja 2016
  • Premiera Paladins - 16września2016 (przejście do otwartej bety)
Biorąc pod uwagę jedynie daty, to Overwatch póki co wygrywa. Beta rozpoczęła się wcześniej. Stąd wiele osób opisuje Paladins jako kopie.

Przejdź do kolejnej strony!

Cofnijmy się jeszcze wcześniej

Ale to nie od bety rozpoczęła się historia tych dwóch produkcji. Hi-Rez w 2005 roku zaczęło prace nad tytułem o nazwie Global Agenda. Global Agenda Była to gra, inspirowana City of Heroes, TeamFortress 2 oraz Tribes. W 2010 roku Global Agenda ujrzała światło dzienne. Wkrótce jednak projekt został zamknięty, gdyż nie przynosił większych dochodów. W tym miejscu Hi-Rez podzielił zespół na dwie części - jedni stworzyli SMITE, drudzy jeszcze inną produkcję, która w 2012 roku przerodziła się w twór o nazwie Aurum (AU). To właśnie Aurum (bazujące mocno na Global Agenda) było pierwszą, większą inspiracją dla Paladins, chociaż niektóre pomysły z poprzednich gier również zostały wykorzystane. Warto przypomnieć, że nazwa robocza Paladins to Chaos. W tym momencie, gdy Paladins nabierało kształtu, Blizzard ogłosił oficjalnie Overwatch. Hi-Rez dosłownie nie wiedziało co z tym zrobić, projekt Paladins był już dość daleko, jednak studio nie chciało stawać bezpośrednio naprzeciwko Blizzarda. Próbowano różnych rozwiązań, jednak ostatecznie wydano grę w takim kształcie, jaki miała na początku. Podsumowując, ale nie kończąc
  • W 2005 roku rozpoczęto prace nad Global Agenda,
  • W 2010 roku pokazano materiały,
  • Gdzieś w 2012 powstał pomysł na Paladins, które czerpało garściami z Global Agendy.
Można przyjąć, że rdzeń Paladins powstał pomiędzy 2005 a 2010 rokiem, natomiast ostatecznie wszystko nabrało kształtu w 2012 roku.

Przejdź do kolejnej strony!

Z drugiej, Blizzardowej strony

Podobnie, jak w przypadku Paladins, proces tworzenia Overwatcha rozpoczął się wcześniej, niż mogłoby się wydawać. Titan Prace nad Overwatchem oficjalnie wystartowały w 2013 roku. Było to w momencie, gdy projekt Titan powoli umierał. Czym był Titan? Była to gra, która miała być inspiracją dla obecnie znanego Overwatcha. Niektóre mapy oraz szereg innych elementów znalazło się w OW. Tutaj historia nie jest tak skomplikowana, jak w przypadku Paladins. Więcej o samym Titan i o historii można przeczytać na wikipedii.
  • W 2007 roku rozpoczęto prace nad Titan,
  • Pierwsze duże zmianki pojawiły się w 2010 roku,
  • W 2013 roku zapowiedziano Overwatcha, którego bezpośrednią inspiracją miało być Titan,
  • We wrześniu 2014 ostatecznie zamknięto Titan.

    Przejdź do kolejnej strony!

Co jest czyją kopią?

Tu zaczyna się robić ciekawie. Większość materiałów, dostępnych w internecie wskazuje na fakt, iż to Blizzard zaczerpnął pomysł od Hi-Rez. Oprócz samego pomysłu, dwie gry poszły w zupełnie różnych kierunkach. Przyjrzyjcie się najpierw temu filmowi: https://www.youtube.com/watch?v=i3sZs829uG0 W Global Agenda pojawiły się:
  • Różne klasy,
  • Ładujące się z biegiem gry umiejętności specjalne,
  • Połączenie strzelanki z umiejętnościami,
  • Tryby gry, takie jak Ładunek, KotH, Zdobywanie punktów,
  • Wyraźny podział na klasy,
  • Skórki, emotki,
To wszystko już widzieliśmy w innych grach, chociażby w Battlefield Heroes, czy w Team Fortress 2. Ciekawiej robi się w momencie, gdy przejrzymy materiały z poszczególnych klas w GA. Podobne mechaniki z Global Agencie, do tych znanych z Overwatcha:

Wnioski?

Przestawiliśmy sprawę w najbardziej przystępny sposób. Jest to najlepsze wytłumaczenie i przytoczenie wszystkich, kluczowych spraw jakie znajdziecie w internecie. Wnioski musicie wyciągnąć sami.  

Najnowsze

Odbierz darmowego skina do Mei z Overwatch

Odbierz darmowego skina do Mei z Overwatch

2025-02-26 15:14:30

Sezon 15 przyniósł ogromne zmiany. Powrót lootboxów sprawił, że wielu weteranów gry raz jeszcze postanowiło powrócić. Jednym z powodów jest możliwość odebrania tego skina.

Overwatch 2 przywraca lootboxy

Overwatch 2 przywraca lootboxy

2025-02-12 19:50:28

Lootboxy, czyli po prostu skrzynki z łupami powracają do Overwatcha jako część aktualizacji, jaka wprowadzi do gry sezon 15.