Dołącz do naszej grupy!
Strona główna » News » Dobieranie ról oficjalnie zaprezentowane! Już na PST!
News

Dobieranie ról oficjalnie zaprezentowane! Już na PST!

Społeczność Overwatch rozwija się razem z grą i ciągle znajduje nowe, coraz bardziej niesamowite sposoby prowadzenia rozgrywki. Dzisiaj przedstawiamy funkcję dobierania ról, aby mecze w Overwatchrównież w przyszłości wciąż były sprawiedliwe i sprawiały frajdę. Zależy nam na środowisku, które zachęca do gry zespołowej i motywuje graczy, aby dawali z siebie wszystko w każdym meczu.

Obecnie w Szybkiej grze i Rywalizacji wiele ważnych decyzji podejmuje się w ciągu 40 sekund przed rozpoczęciem meczu, kiedy wszyscy wybierają swoich bohaterów i reagują na to, jakie role wybrali inni gracze. Nierzadko zdarza się, że wszyscy zawodnicy – którzy mogą mieć różne podejście i style gry – odczuwają presję, zawód lub nawet złość, kiedy kompletowany jest skład drużyny. System dobierania ról zaprojektowano, aby ułatwić cały proces i pomóc w tworzeniu meczów, które będą sprawiedliwsze i fajniejsze, i podczas których zawodnicy grają w takich rolach, w jakich chcą.

Jak działa dobieranie ról

Wraz z wprowadzeniem funkcji aktualizujemy systemy dobierania i kolejkowania graczy w Rywalizacji i Szybkiej grze, aby gracze mogli wybierać, w której roli chcą występować – natarcia, tanka czy wsparcia – i to jeszcze przed rozpoczęciem meczu. System dobierze następnie dwóch tanków, dwóch graczy wsparcia oraz dwóch natarcia, aby stworzyć drużynę, a po rozpoczęciu meczu będą mogli wybrać postacie z puli danej roli. Po zakończeniu rozgrywki (zarówno w Rywalizacji jak i Szybkiej grze), grający wrócą do głównego menu i będą mogli ponownie wybrać role przed kolejnym meczem.

Nagrody za role i długość kolejek

Każda z trzech ról ma osobną kolejkę i gracze będą mogli sprawdzić szacowany czas oczekiwania na nie na ekranie wyboru. Szacunki uwzględniają kilka czynników, ale generalnie odzwierciedlają one liczbę osób oczekujących na konkretną rolę. Aby zachęcić do bardziej równomiernego rozłożenia graczy wśród wszystkich typów postaci, gracze, którzy ustawiają się w kolejce po role, na które obecnie jest duże zapotrzebowanie, mogą otrzymać nagrody.

Wierzymy, że dobieranie ról poprawi jakość meczów i zapewni graczom większą kontrolę nad rozgrywką oraz pozytywne relacje pomiędzy członkami drużyny.

rolequeue4(2).png

Zmiany bohaterów

Chociaż dobieranie ról zmieni metagrę pod kątem składów zespołów, musimy przyjrzeć się balansowi, aby upewnić się, że każdy z bohaterów nadal sprawdza się w grze. Dobieranie ról wpływa znacząco na użyteczność postaci, szczególnie jak Brigitte, która była najsilniejsza jako trzeci uzdrowiciel lub tank. Wraz z aktualizacjami bohaterów, które pojawią się w wyniku wprowadzenia funkcji dobierania ról, zmodyfikujemy Brigitte, aby zapewnić większe uzdrawianie, a jednocześnie zmniejszyć jej przeżywalność, co ma pomóc w mocniejszym nakierowaniu ją na rolę wsparcia. Więcej o zmianach Brigitte i wszystkich aktualizacjach dotyczących bohaterów przeczytacie w informacjach o aktualizacji.

Zmiany Szybkiej gry

W Szybkiej grze system dobierania ról pozwoli nam określić ranking meczowy (MMR) każdego z graczy według roli. Dzięki temu możemy dobierać Szybkie gry w oparciu o MMR każdej roli. Oprócz dania graczom więcej swobody w wyborze ról, wierzymy też, że zaowocuje to także sprawiedliwszymi, bardziej wyrównanymi, a tym samym fajniejszymi meczami.

Zmiany w Rywalizacji

Rangi umiejętności ról

Gdy dobieranie ról trafi do gry, gracze będą zdobywać trzy oddzielne rangi umiejętności (RU) – dla każdej z ról w Rywalizacji. Rangi będą miały wartość od 1 do 5000, a im wyższa liczba, tym większy poziom umiejętności. Gracze zostaną również przypisani do kategorii na podstawie swojej rangi w każdej roli – brązowej, srebrnej, złotej, platynowej, diamentowej, mistrzowskiej lub arcymistrzowskiej. Awansowanie do kolejnej kategorii jest możliwe w miarę opanowywania gry.

Ponieważ ranga umiejętności gracza może się znacznie różnić w zależności od roli, system meczowy będzie dokonywał obliczeń w oparciu o RU wybranych przez graczy ról. Wierzymy, że ta zmiana pozwoli graczom swobodniej wybierać typ postaci, a także pomoże uczynić mecze sprawiedliwszymi i ciekawszymi.

rolequeue5(2)3.png

Mecze klasyfikacyjne

Gdy dobieranie ról pojawi się w grze, gracze będą musieli ukończyć pięć meczów klasyfikacyjnych w wybranej roli na początku każdego sezonu Rywalizacji, aby uzyskać rangę umiejętności dla danej roli. Czyli, jeśli gracz zechce zdobyć sezonowe RU dla wszystkich trzech ról, będzie musiał ukończyć 15 meczów klasyfikacyjnych.

rolequeue2.png

Nagrody za Rywalizację

Każdy, kto rozegra wszystkie mecze klasyfikacyjne dla danej roli podczas sezonu, otrzyma specjalne graffiti oraz portret. Tak jak wcześniej za kończenie meczów w Rywalizacji gracze zdobywać będą punkty rywalizacji (PR), które mogą następnie przeznaczyć na złote wersje uzbrojenia swoich ulubionych postaci.

Kiedy sezon się zakończy, zawodnicy otrzymają również PR w oparciu o najwyższą rangę umiejętności, jaką uzyskali w danym sezonie w każdej z ról. Zamiast przyznawać jedną pulę punktów rywalizacji, podzielimy ją na trzy zdobywane w ramach meczów klasyfikacyjnych w każdej z ról. Ta zmiana pozwala graczom na zdobycie większej liczby punktów, jeśli zostaną sklasyfikowani we wszystkich trzech rolach.

Poziomy rang umiejętności Wcześniej Teraz Nowa suma
Brązowa 65 25 75
Srebrna 125 50 150
Złota 250 100 300
Platynowa 500 200 600
Diamentowa 750 300 900
Mistrzowska 1200 450 1350
Arcymistrzowska 1750 650 1950

Tablice wyników Top 500

Najlepsi z najlepszych graczy będą teraz klasyfikowani w czterech oddzielnych rankingach Top 500 – po jednym dla każdej roli oraz jednym dodatkowym sumującym średnie osiągnięcia. Połączona tabela Top 500 będzie oparta o średnią rangę umiejętności gracza we wszystkich trzech rolach. Aby dostać się do rankingu, gracze muszą ukończyć co najmniej 25 gier (wcześniej 50) w danej roli. Aby dostać się do połączonej tabeli Top 500, gracze muszą kwalifikować się do wszystkich trzech tabel rankingowych dla poszczególnych ról. Ci, którzy na koniec sezonu zajmą miejsce w rankingu czołowych 500 graczy na swojej platformie i w regionie, otrzymają dodatkowy portret i animowane graffiti.

Kiedy pojawi się dobieranie ról?

Dobieranie ról jest obecnie dostępne na Publicznym Serwerze Testowym na PC i pojawi się w grze w aktualizacji 1.39 wraz z wprowadzeniem beta-sezonu z dobieraniem ról. Aby dać sobie więcej czasu na dodatkowe testy i zgromadzenie opinii, przeprowadzimy dwutygodniowy beta-sezon z dobieraniem ról od 13 sierpnia do 1 września. W trakcie beta-sezonu gracze będą mogli zdobywać punkty rywalizacji podobnie jak w innych mini-sezonach Rywalizacji i kwalifikować się do rankingu Top 500, jednak statystyki z tego krótkiego sezonu będą dostępne tylko przez ograniczony czas i nie liczą się do stałych statystyk sezonowych graczy w Rywalizacji. Uwaga: sezon 17. zostanie skrócony o około dwa tygodnie, aby zmieścić beta-sezon z dobieraniem ról.

Dobieranie ról pojawi się w Szybkiej grze i Rywalizacji 1 września na początku sezonu 18.

Zmiany e-sportowe

W meczach czwartego etapu Overwatch League, który rozpocznie się 25 lipca, wprowadzimy blokadę ról 2-2-2. Aby dowiedzieć się więcej o blokadzie 2-2-2 w Overwatch League przeczytajcie nasz artykuł.

 

Wprowadzenie nowego systemu dobierania ról było dla nas ogromnym priorytetem – po ponad rocznej pracy jesteśmy podekscytowani, że w końcu osiągnęliśmy cel. W trakcie gry pamiętajcie, że macie do czynienia z zupełnie nowym systemem rang umiejętności – nie powinniście porównywać ich bezpośrednio z poprzednimi RU i może trochę potrwać, zanim wasze rangi w konkretnych rolach zostaną odpowiednio dostosowane.

Jak w przypadku każdej nowej funkcji tak ważnej i skomplikowanej jak dobieranie ról, będziemy aktywnie dopracowywać system oraz monitorować i zbierać dane z Publicznego Serwera Testowego oraz beta-sezonu z dobieraniem ról. I jak zawsze, czekamy na opinie społeczności.

Mamy nadzieję, że spodoba wam się funkcja dobierania ról – czekamy na wasze opinie!

24 komentarze

Dodaj komentarz

  • Czy to jest na quick playach też? Bo jeśli tak to ta gra może już zbyt długo nie pociągnąć, jeśli nie to całkiem ciekawa zmiana

  • Jak dla mnie to jakieś nieporozumienie. 3 kolejki rankingowe? Przecież są osoby, które stale grają tylko jedną rolą, a teraz gra wymusza bycie wszechstronnym. Czyli tak naprawdę drużyny będą jeszcze słabiej zbalansowane, bo trafimy albo na bardzo dobrych graczy, albo na takich, którzy nie czują się pewnie w danej roli.

        • Załóżmy że chcesz grać reinem, na live musisz odczekać przykładowo 10 min., dostajesz w drużynie 5 dps dpsmainów. Na pst masz gwarantowane 222, osobne sr dla każdej roli i widoczny przewidywany czas wyszukiwania meczu.

        • To zależy jaką chcesz grać klasą, bo chcąc grać tankiem zapewne będziesz mieć instant queue.

          Jak chcesz grać dpsem to tak, będziesz czekać. Ja będę czekać, bo zamierzam grać wyłącznie dps i uwierz mi, jestem z tego faktu bardzo zadowolony.

          Zawsze lepsze czekanie 15min na mecz niż czekanie (3min queue time + 20min pajacerki bo akurat trafiłeś na 4 hanzo mainów z wyłączonym chatem, gdzie każdy pikuje torbjorna i symetrę, żeby tylko strollować ci gierkę ze złości, że ktoś mu tego hanzo zabrał) * ile tam takich gierek wylosujesz. Zdecydowanie wolę czekać te 15min na alt+tabie i wejść do gry gdzie raz, że każdy gra czym chce grać, to jeszcze każdy potrafi grać tą rolą na dokładnie takim SR jaki jest poziom meczu.

    • No to chyba nie rozumiesz tego systemu, bo on naprawia dokładnie to co cię martwi najbardziej.

      3 osobne kolejki = 3 osobne rangi dla każdej roli = w danej grze każdy gra na takim poziomie na jakim gra daną rolą, czyli jak jesteś gold dpsem, ale bronze healerem to dpsem będziesz grać z goldami, a healerem z brązami. Drużyny przez to będą nieporównywalnie LEPIEJ ZBALANSOWANE i szczerze mówiąc to zadziwia mnie to, jak można tego nie dostrzegać.

      Dla przykładu, powiedzmy, że potrafię grać dpsem, ale kompletnie nie potrafię grać tankiem.
      Wchodząc na rankeda na live nie mam pojęcia kto tam będzie, czy będzie 4 hanzo mainów gdzie każdy picknie dpsa i elo i czy w takiej sytuacji nie powinienem np wybrać tanka czy healera, żeby dać mojej drużynie jakiekolwiek (wciąż wątłe) szanse na zwycięstwo, którymi gram jednak gram zdecydowanie gorzej niż dpsem i z pewnością nie na tę rangę którą mam.
      Chcąc zagrać rankeda w nowym systemie po prostu klikam dps i czekam. Pomimo tego, że queue time będę miał zapewne dłuższy to wiem, że nie będzie już pajacerki i kłótni w lobby, kto gra czym itd., a do tego wiem, że nie będzie też sytuacji, gdzie ktoś flexuje na nie swoją główną rolę, którą gra dużo gorzej niż ma ranking.
      Mecze będą zarówno przyjemniejsze do grania jak i zdecydowanie bardziej zbalansowane.
      Gra „wymusza bycie wszechstronnym” teraz. Po zmianie możesz grać 100% meczy jedną rolą. Chyba, że twoim celem w tej grze jest wyłącznie farmienie złotych broni, to wtedy tak, faktycznie „musisz” grać wszystkim, z tym, że w trybie rankingowym raczej nie chodzi o farmienie cpków, a te są tam tylko dodatkiem.

    • Ahh jak wspaniale być flexem. Przynajmniej nie mam tego problemu. Ta gra to nie tylko dpsy a jak ktoś mainuje tę rolę to niestety ma pecha. Dłuższe kolejki były wiadome już od początku. Mam nadzieję, że długi czas oczekiwania dps mainów na gierkę popchnie ich w kierunku innych ról. I skończy się me hanzo only.

      • No nie wiem, dla niektórych dps mainów mogłoby to być zbyt ciężkie do przeprocesowania. To tak jakby dać małpie drapaczkę do tyłka, a ona i tak wybierze rękę :3 Jeszcze by im się mózgi przegrzały od natłoku informacji jakie na raz musi ogarniać tank :3

ZOBACZ NOWĄ STRONĘ